ustazah yang kuimpi?

Posted on

Permasalahan yang ana petik dari forum  http://www.iluvislam.com/v1/news.php

 ——-

Aslkum, skdr ingin kongsi pengalamn pahit hidup,ana pernah bertunang/bercouple, dgn seorang wanita yg boleh dikatakn bakal ustazah, igtkn solehah,krn pakain bertudg labuh, jubah dll,tp rupanya mata silap memandg, ana berdating pernah berdua2 atas permintaan si dia, die sering merajuk dan marah ana jika ana taknak keluar berdua dengan dia,

walaupun ana keluar dgn dia bertiga(ada kwn dia sorg) tp hati ana rse bersalah lagi kerana kami duduk dlm satu kereta kecil (kancil). tgn si dia sgt ringan berbanding tgn ana yg hanya memegang stereng kereta, gear dan handbreak…ade pernah dia mencubit ana ditgn, memberi ana makan dari tgn dia, ingin pggl ana sayang, papa, baba dll.

Ana tidak membnarkn krn kami belum berkahwin, jika berjumpa, sering dia tidak menjga auratnya, tudung labuh tetapi terbuka sedikit (tidak dipin) di bahagian leher, so, ternampk la leher dia, ana pelik kenapa seorang ustazah yg ana m’hrpkn dia memberikn tauladan kpd ana yg bukan seorg ustz, tetapi hanya bakal guru di bidang elektrik berkelakuan sedemikian.

Walaupun hati ana berat nak clash (yela ustazhnya ada rupa, cantik, putih, ideal, gadis kg), tetapi tidak boleh dlm keadaan begini terus-menerus, boleh terjerumus ke lembah zina nnt, so ana minx clash pada pergaduhan kami yg kecil yg ikut logik tak la smpi ke clash…dia marah ana krn dia ckp ana pentingkn diri sendiri, tak jge hati die, ade wanita lain, ego, sombong, dll perkara yg menyakitkn hati..
( oleh hijau_seni)

Respons daripada RaiHan

Salam to hijau_seni..sedikit advice dari iman saya yg lemah..

Saya baru berumahtangga tahun lps isteri yg pertama dan anak pun baru nak masuk no 1..maknanya ade 3 lg kekosongan saya perlu isi..insyallah..

Saya kurang setuju dgn komentar tuan..tapi saya tetap bersangka baik..Saya berkahwin dgn isteri saya yg mana karektor isteri saya masa tuh masyallah seksi gila,dedah sana dedah sini..alhamdulillah sangka baik saya masih tinggi..

Saya tau dia tidak di didik dgn pendidikan agama yg sempurna sbb itulah pakaiannya mcm tu..

Mengapa saya tetap memilih isteri saya sebagai teman hidup juga adalah kerana saya yakin dgn janji Allah “lelaki yg baik utk wanita yg baik dan wanita yg baik adalah utk lelaki yg baik,lelaki yg musryik utk wanita yg musryik dan wanita yg musryik utk lelaki yg musryik”..

Selepas hanya melalui berberapa minggu perkahwinan saya sahaja isteri saya terus buang baju2 dan seluar2 ketatnya dan terus menutup aurat dgn sempurna(bertudung labuh lg)..

Maksud “lelaki yg baik utk wanita yg baik” tidak bermakna kita org lelaki terus kena cari wanita yg nampak mcm beragama jer utk di jadikan calon isteri..so wanita yg lagho ni sape yg nak bimbing?

Lelaki kalau org soleh dpt bakal isteri pelacur dari bangsa yahudi sekalipun nescaya Allah akan ubah kejahatan si isteri kpd kebaikkan sperti si suami tadi..sbb tak Allah tak pernah zalim melainkan Dia sekadar nak menguji..

Kalau ikut sequance Allah jadikan Adam dulu baru Hawa,kalo ikut fitrah dlm kehidupan lelaki mesti org soleh dahulu baru wanita..

Dlm kes tuan,bakal tuan tu nmpk mcm solehah coz bakal ustazah,tp tuan pulak bakal cikgu letrik..walau pun bakal cikgu letrik tuan kena tmbh kesolehan tuan berbanding si dia..Perempuan secara automatic akan mengikut perangai suami dia bila dah berkahwin..tapi kalo lelaki yg mengikut perangai isterinya itu layak la di gelar lelaki dayus..

Lelaki cermin kpd rumahtangga dan bayangnya kita boleh lihat pd anak isteri kita..

https://i1.wp.com/www.josh.org/Images/EasterUpdates/Muslim%20family.jpg

Dlm kes tuan belum ada intension nak kahwin lg tp mengapa mesti keluar dgn anak dara org? Dah tu sampai membangkitkan perasaan nak bermanja dan bersenda gurau dari pihak wanita..

La mmg wanita ni Allah jadikan sifat dia lemah lembut, keanak anakan dan suka bermanja terlebih lagi pd lelaki yg dah buka pintu perasaan tersebut..

Di zaman Rasulullah ade sorang laki dtg berjumpa dgn Nabi dan berkata “ya rasulullah,segala perintah dlm Islam mampu aku laksanakan tapi urusan zina tak mampu aku tinggalkan..izinkan aku berzina ya rasulullah”..saidina Umar yg ade pd ketika berkata pd Rasulullah “ya rasulullah izin aku pancung sahaja kepala org ini kerana berkata nista di hadapan mu”tapi Rasulullah menghalang..Rasulullah menjwb “baiklah,sukakah kamu jika ada org berzina dgn ibu,adik beradik perempuan dan anak permpuan kamu sendiri?”..”tidak” jwb pemuda tersebut..”jadi jgn berzina kata Nabi..

Dlm Islam ni mana ada proses keluar2 dating ni..bertiga ker bersepuluh ker lama2 jd berdua gak..Syaitan sentiasa memanah dgn panahan asmara ke dlm hati org yg bercinta ni..Kecuali cinta pd Allah dan Rasul..

Dlm kes perempuan terlanjur,lahir anak zina saya tak nampak itu salah wanita,tetapi lelaki yg tak pandai jaga nafsu ni punco kpd segala kekalutan..

Dan perkara yg paling saya tidak gemari ialah berckp ttg kelemahan org islam sendiri..saudara patut menutup kelemahan org yg nampak mcm beragama ni coz bkn kah itu kehendak Allah dan Rasul..bkn pd org yg beragama shj tapi semua manusia..

Perempun tudung labuh ker,pak aji pakai serban ker mereka ttp manusia,bila sebut psl manusia fitrahnya adalah bersifat lemah..Dan yg paling menakutkan ialah saudara secara tak sengaja boleh membuka pintu kejahatan bg seorg wanita yg tuan kata bertudung labuh tu..

Dia dah elok bertudung labuh jadi rosak pulak..so mcm mana..Maaf saya tak bermaksud yg tuan akan buat benda yg tak elok..

Bila Allah bgtau “jgn kamu hampiri zina” bermakna hampiri pun dah tak boleh bagaimana pula dgn berzina..

Byk masalah maksiat berlaku bkn kerana terus berzina tetapi tak ingat dan tak faham ayat Allah “jgn kamu hampiri”..hampiri pun jgn yeop..

Kesan psikologi dari komen tuan yg bercerita ttg kelemahan perempuan bertudung labuh ni adalah menyebabkan ramai perempuan di luar sana yg berhajat nak bertudung labuh terus melupakannnya kerana takut menjadi “MUSLIM PENCEMAR ISLAM”..

Cara bersangka baik dan berfikir yg betul adalah bila kita lihat sesuatu kebaikkan yg ade pd sesorg seperti perempuan bertudung labuh hendaklah kita bersangka baik,bila lihat keburukkan dia pun kita sangka baik juga..

Begitu juga pd wanita yg tak tutup aurat,bila dia buat kebaikkan kita sangka baik,bila kita terlihat keburukkan dia pun kita sangka baik..

Sangka baik adalah sifat org mukmin..org mukmin lebih tinggi nilainya disisi Allah dari sesuatu bangsa..

Dari Anas bin Malik beliau pernah terdengar Nabi Muhammad s.a.w. berkata kata seorg diri di hadapan Kaabah..”Wahai kaabah yg mulia,tmpt kunjungan seluruh umat manusia ,ketahuilah bahawa didlm kemulian mu yg tinggi,tinggi lg kemuliaan seorg mukmin di sisi Allah”..Subhanaullah tingginya penghargaan Allah pd org mukmin..

So secara ringkas rumusannya,tinggalkan la perkara2 yg bkn dari Sunnah Nabi,bykkn bersangka baik,kalo boleh bersahabat dgn org dakwah,jgn jd punco kekalutan pd kehidupan seorg wanita,kalau dah syok cpt2 kawin,kalao takde duit lg bykkn berpuasa,kurang2kan berckp ttg aib org lain especially org islam sendiri..

Soal dosa tu,takde dosa yg tak diampunkan kecuali syirik..

Nasihat ini ditujukan utk semua dan khusunya diri saya sendiri..

Wallahualam..

——

Apa komen anda?😉

One thought on “ustazah yang kuimpi?

    hani said:
    January 9, 2008 at 3:09 pm

    bersangka baiklah sesama kamu..tugas kte amar ma’ruf nahi munkar..ape yg x btul,kite cube betulkan..Allah tu maha pengasih..kte x tahu ape akan terjadi,,kadang2 kte rase diri dah berada di jalan yang betul..tapi,hakikatnya mungkin sebaliknya..orang yang dahulunya penzina,pelacur,clubbing,minum arak etc x mustahil akan jadi lebih baik daripada kita kalau Allah beri dia hidayah n dia bertaubat,dan kita juga,tak mustahil Allah tarik blik hidayahNya atas kecuaian diri kita.Ape pun,orang islam itu bersaudara..kita diikat dengan kalimah laa ilaha illallah..carilah pasangan hidup yang boleh membimbing kite ke jalan Allah..caranya? Banyakkan berdoa and hindari perkara yang dilarang oleh Allah dalam hubungan antara lelaki dan perempuan..Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik..wallahua’lam..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s