Logkembara: Prolog

Posted on

Assalamualaikum.

Inilah catatan pengembaraan ana, alhamdulillah. Maaf kalau sedikit ‘berbunga-bunga’ kerana ana berhajat untuk memanjangkannya ke meja mana-mana penerbitan. Insya’Allah.

Terima kasih kerana sudi membaca!

Kak Ija sepupuku-pic tak edit lagi, lambat sikit eh. Hehe~

LOGKEMBARA: MESR, MADINAH AL-MUNAWARRAH & MEKAH AL-MUKARRAMAH

PROLOG

Tuhan telah mengizinkan saya menjadi tetamu-Nya dan tetamu kekasih-Nya. Tuhan jugalah yang telah mengizinkan saya menjejakkan kaki di bumi kinanah milik pejuang-pejuang agama dari langit.

Tuhan juga yang membuka haluan agar langkahan kaki terdaya saya gerakkan dan nafas saya, dengan tenang dapat saya hembus dan hirup semahu mungkin.

Segala puji bagi Allah!

Sememangnya saya tidak pernah menyangka, permusafiran kali ini menambahkan lagi seribu kesyukuran ke dalam segara hati saya, juga cinta sayang yang bertambah-tambah kepada Rasul utusan Tuhan yang mulia, dan dengan izin-Nyalah, saya merasai kembali nikmat memiliki segara hati, setelah sekian lama saya hilang kemasinannya.

Segala puji bagi Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) mengetahui bahawasanya engkau bangun selama kurang dari dua pertiga malam, dan selama satu perduanya, dan selama satu pertiganya; dan (demikian juga dilakukan oleh) segolongan orang-orang yang bersamamu (kerana hendak menepati perintah yang terdahulu); padahal Allah jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang. Ia mengetahui bahawa kamu tidak sekali-kali akan dapat mengira dengan tepat kadar masa itu, lalu ia menarik balik perintah-Nya yang terdahulu (dengan memberi kemudahan) kepada kamu; oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari al-Qur’an (dalam sembahyang). Ia juga mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit; dan yang lainnya orang-orang yang musafir di muka bumi mencari rezeki dari limpah kurnia Allah, dan yang lainnya lagi orang-orang yang berjuang pada jalan Allah (membela agama-Nya). Maka bacalah mana-mana yang sudah kamu dapat membacanya dari al-Qur’an, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat; dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas). Dan (ingatlah) apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah-sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Muzammil: 20)

Dengan nama-Nya, sebuah perjalanan pun bermula.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s