Projek Tahun Akhirku

Posted on

Menanti tajuk Projek Tahun Akhir keluar dan ditampal terlalu meresahkan seperti menanti kelahiran bayi. Aku tidak dapat menahan diri daripada berlegar di hadapan department kemudian di lobi dan sekali dua naik ke tingkat atas mengetuk pintu bilik Dr. Nurziana (yang sering tak dapat ku jumpa) ataupun singgah sebentar di bilik Prof. Dr. Mohamad bersama-sama temanku, Fazilah.

Tajuk yang kuidam-idamkan itu barangkali terlalu merangkumi semuanya ataupun aku tidak tahu apa yang paling aku minat, sehingga akhirnya apabila tajuk-tajuk ditampal, aku semakin bingung untuk memilih.

Selain daripada tajuk yang mencabar/ menarik, seperkara lagi ialah supervisor yang baik/ dapat memberi tunjuk ajar dan punya banyak pengalaman harus diberikan perhatian.

Antara tajuk-tajuk yang menarik perhatianku adalah:

  1. Gene expression from Arabidobsis thaliana after Pb exposure.
  2. Isolation anad characterization of new probiotic bacteria from rabbit/ chicken.
  3. Genetic relationship among stevia accessions based on molecular markers analysis.
  4. Anticancer from cekur.

Akhirnya setelah timbang tara, aku memilih tajuk ke-3.

Stevia; pokok yang menghasilkan gula alternatif.

 

Leave a Reply

