Wardah Puteh Berpuisi Lagi

Posted on Updated on

Kata guru puisiku, penyair yang sebenar tidak perlu berlatih mendeklamasikan puisi, kerana ia akan datang secara  natural. Tetapi aku sendiri tidak pasti, adakah aku penyair yang sejati. Jadinya, aku perlu buat sedikit homework.

Eh, kenapa tiba-tiba nak cari pasal ini?

Ha, sebabnya aku telah diundang membaca puisi. Sebenarnya aku mau hadiahnya saja [nampak ciri-ciri bukan penyair sejati sebab nak duit je =p]

Tapi takkanlah lepas ambil hadiah terus keluar atau pun pura-pura pengsan. Sungguh tak beradab.

Kita mulakan dengan ini:

Comel-comel. Tapi tak kan nak buat cara begini pula depan orang ramai?

Ini pula

Bersemangat!

Ini daripada allahyarham W.S Rendra

Daripada S.N A. Samad Said

Tapi ni bukan perempuan, tengok  contoh ini pula

Sedihnya. Pelakon memang pemuisi yang baik. Tak dapat disangkal.

Harap-harap mic tak macam ni. Hu

Yang ini pula

Tapi aku tak nak nyanyi. Kalau hujan lebat susah nak balik Kuantan.

Yang ni terlalu beraksi. Malulah.

Tengok Siti Nurhalija pula

Cakap nak berpuisi, mana puisinya?

Puisi yang menang itu pendek saja, tak sempat nak hilang ketaq.

PUISI DARIPADA TUHAN

 

Aku membaca puisi Tuhan

pada susun ranggi mawar

kudup cempaka

kembang teratai

hijau rumput

jernih samudera.

 

Aku juga telah membaca

puisi manusia

pada cabik langit

sebu udara

hingar kota

dan tengik sungai.

 

Ternyata,

alunan puisi Tuhan

telah menghidupkan aku.

 

WARDAH PUTEH,

Alor Star, Kedah.

 

Bukan main lagi buat persiapan, tengok-tengok tak boleh pergi pun. Hu.

Tiba-tiba: Puisi terakhir, berlatih untuk calon suamiku.

Leave a Reply

