Cinta Sate

Posted on Updated on

Malam sunyi. Udara luar sejuk. Sedang asyik menulis nama-nama bakteria di kertas kajang, pintu almariku tiba-tiba diketuk.

tok tok..

 

“Ye, masuk..” Aisheh macam ada pintu besar padahal pintu almari.

 

Bling~

Terjongol Huda.

 

 “Aik, ada aura MAKANAN” Bisikku dalam hati sambil tersengeh.

 

Pap.

Huda letak bungkusan plastik atas meja dan terus berlari keluar seolah-olah malu denganku. Huda malu kat Wani. Haha

 

Ternyata firasat saya betul sebab Huda petang tadi tanya

 “Wani suke makan sate tak?”

 sedang saya tengah mandi dalam tandas. -_-

 

Apabila dibuka, terpampanglah cucuk-cucuk sate yang mungil dan keemasan bercalit hitam-hitam.

 

Tanpa membuang masa..

“Bismillahirahmanirrahim. Allahumma bariklana..TIBA-TIBA..

 

opp..

Sebelum tu..

 

*IMBAS KEMBALI*

 

 

Setiap hari Rabu di Penang ada pasar malam. Lepas habis praktikal je, kami akan ke pasar malam. Pasar malam hampir dengan rumah budak master  Khoo Teng Kew. Antara makanan yang direkemen dan dicintainya ialah SATE.

Kami pun tanpa berlengah membeli beberapa batang untuk dilahap di pantri makmal sebab Cik Nazirah kena sambung buat lab.

 

Oh sedap!

Dengan lemak pedas manis kuah kacangnya. Terusku hirup hingga titisan terakhir. Satenya yang lembut ala-ala rangup gitu habis licin nasib je lidi tak boleh makan. Huk huk.

 

Keesokan harinya keenakan SATE PASAR MALAM terus diwar-war dalam makmal.

Khoo: Sedap tak sate semalam?

Saya: Sedaaappp! [Sambil angkat ibu jari]. Tapi sate ni makan banyak-banyak boleh dapat CANCER TAU [dengan suara cemas aksi saya-serba-tahu]

Khoo: Ha-ah. Buang lah dulu hitam-hitam tu.

Saya: Ek? Saya tak buat pun. =p

Khoo: Kuah kacang yang berminyak tu tuang dulu minyak.

Saya: Ek? Saya telan je semua. -_-” Kamu buat semua ni?

Khoo: Haha~ Mestilah. Mau sihat maaa~~

 

Sejak hari tu, saya PASTIKAN BUANG DULU BENDA-BENDA YANG BOLEH SEBABKAN KANSER NI sebelum nikmati sate.

 

 

OK sambung balik

“fima razaqtana wakina azabannar.”

Buang-buang.

NGAP~

 

 

*Mekacih Huda. Huda memang Jamilah. ^_^

Doakan ayah Huda ye semua. Moga cepat sembuh daripada pembedahan. Amin~~

Leave a Reply

