Tolong-menolong

Posted on

Entah kenapa, saya selalu rasa susah bila nak dapatkan bantuan manusia.  Tapi,bantuan dari Allah datang dari bentuk lain, alhamdulillah.  Dia memudahkan kerja apabila hamba-Nya bersabar. 

Selalu bila begini, saya mengkoreksi diri mencari silap.  Saya masih kurang membantu barangkali.  Jadi saya pun melapangkan hati, walaupun si Z tak pernah pun menolong apabila saya perlukan bantuan, adakah wajar saya juga tidak menolong bila dia meminta bantuan?

Kalau diikutkan hati nurani yang bersih, jawapannya TIDAK WAJAR. 

Tetapi, masalahnya hati saya ni kotor.  Susah nak kambus balik ingatan, bila-aku-susah-kau-buat-donno-je, bila-kau-senang-kau tak-ingat-aku, bila-kau-susah-kau-datang-minta-bantuan-aku.

Allah.  Cuba kembali ingat, mama dan abah, betapa banyak kesakitan yang saya telah hadiahkan, berbanding rasa bahagia di hati mama dan abah? Oh, inilah model kebaikan dan lapang dada saya. 

Orang kedua yang saya kagumi mestilah Rasulullah.  Adakah kisah menyuap orang kafir buta yang mengutuk baginda, patut kita tolakkan ketepi?  Sudah tentu tidak.  Ini model super duper paling ikhlas sejagatraya.  Salawat ke atas baginda.

Dan orang ketiga yang saya kagumi juga, sahabat saya.  Paling baik.  Tak pernah menolak orang meminta bantuan, sampai pelik kenapa dia ni baik sangat? Tak baik tau, baik sangat. =b Dengan mak ayah adik beradik, tok sah cakap la.   Ada ke orang bagi duit dalam bank RM10k kat emak waktu masih belajar dan berusia 23 tahun? Padahal dia pun cikai tak dak duit.

Apa pun macam dia cakap, “Kalau kita tolong orang, Allah akan tolong kita.”

“Kita tolong orang nak harap balasan manusia ke, atau balasan Allah?” 

Moga Allah meredhaimu…saya juga meredhaimu.

Dunia akhirat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s