Udang Ada-ada Saje

Posted on Updated on

Memasak ini sebenarnya satu seni.  Seni yang perlukan kesabaran. Dalam nak memilih masakan juga perlu kita fikirkan hidangan yang lazat dan berkhasiat. Tapi bulan-bulan puasa ni, masak dan makan apa-apa saja pun sedap kan?

 

RESEPI UDANG ADA-ADA SAJE

 

Bahan-bahan

Bawang merah 1 biji

Bawang putih 1 ulas

Halia sehiris

Setangkai cili kering

Serbuk kunyit

Garam

Udang 4 ekor

Minyak Masak Caroteno

Sayur campur (lobak merah, kacang pis dan jagung)

 

Cara-cara

1. Gaul udang dengan serbuk kunyit dan garam 

2. Panaskan Minyak Masak Caroteno 

3. Tumis bawang, halia dan cili kering sehingga naik bau 

4. Masukkan dan goreng udang hingga garing

5. Masukkan sayur campur dan goreng seketika 

6. Bolehlah diangkat dan dimasukkan dalam piring dilapik daun pisang

 

Khasiat

Kalau diperhatikan nampak kan minyak tu berwarna merah?  Haa sebenarnya ni lah warna sebenar minyak kelapa sawit!  Warna merah ni penuh dengan karoten yang sangat bagus.  Karoten ialah pro-vitamin A dan dikatakan dapat mencegah kanser.  Tapi disebabkan kita rasa pelik dan lebih suka minyak berwarna gold makanya minyak kelapa sawit telah ditapis dan dinyahwarnakan.  Rugi, sebab kita tak dapat banyak khasiat.   Minyak warna merah macam ni lebih banyak dieksport ke Afrika sebab orang Afrika suka minyak warna merah. 

Di Malaysia saya beli minyak ni di Giant.  Biarlah mahal sedikit harganya, sebab kesihatan kita lagi penting.  Betul tak? ^___^

 

P/S: Jangan bimbang warna masakan bertukar warna merah, sebab tak bertukar pun.  Selamat mencuba!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s