Limau

Posted on Updated on

Warnanya yang indah, baunya yang harum, rasanya yang menyegarkan.

 

 

 

 

Memperkenalkan…

En Lemon! ^___^

 

[Tepuk-tepuk]

 

Sebenarnya saya tengah mencari pokok lemon.  Teringin nak tanam di tepi rumah.  Oh memang impian saya, rumah yang ada tanah di kelilingnya supaya dapat bercucuk tanam.  Pokok-pokok macam pokok kari, pokok mangga, stevia, pegaga, kunyit, petola, betik, misai kucing, mas cotek, ulam raja, cili, jambu, aloe vera, kaduk, pandan dan macam-macam lagi ditanam mama dan abah keliling rumah, walau pun rumah kami rumah taman, kawasan tak cukup luas.

Jimat pun jimat.  Seronok pun seronok. Tak ada racun kimia. Pendek kata, best lah!

 

 

Lemon sangat bagus untuk kesihatan. 

Sebab tu saya cuba resepi Ayam Bertelur Lemon.  Di hari yang panas terik, segelas air lemon mampu menyegarkan sel-sel badan kita.  Apatah lagi dengan fakta, lemon boleh turunkan kolesterol dalam badan dan tonik untuk hati.  Kalau sakit tekak eloklah minum segelas air lemon.  Bulan puasa sekarang, ditambah dengan berkat berpuasa dan hidangan makanan yang berkhasiat, insya’Allah body jadi fit.  Jangan pula dah fit, kacau dan huru-harakan lagi raya nanti.  -_-

Untuk rambut yang rosak sebab bahan kimia, kisarkan lemon dengan avocado, lumur.  Insya’Allah pulih.

 

Tapi sejajar dengan khasiat lemon yang pelbagai, harga sebiji lemon bagi saya mahal.  Sebab tu nak sangat tanam pokok ni.

 

Tapi tak apalah, kita ada macam-macam pokok limau lagi di Malaysia ye dop?

 

Limau purut, limau bali, limau nipis dan lain-lain lagi pun banyak khasiatnya.

Jom makan limau!

Baca lagi khasiatnya di sini

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s