Pentingkan Diri

Posted on Updated on

Orang yang mementingkan diri sendiri tidak dapat hidup bahagia. Untuk hidup bahagia kita perlu memenuhi keinginan orang lain

521698_360525330720662_2063966527_n

Suamiku adalah antara beberapa orang yang pernah ku temui; punyai nilai sabar tinggi.  Antara lain adalah mamaku dan abahku. Badai bagaimana pun, sedahsyat manapun, walau mereka kadang turut terkesan (biasalah manusia biasa), akan tergoyang sedikit sahaja.  Merekalah yang menaburkan mutiara yang menghias kerikil jalanku yang tajam dan berbau. Merekalah bayu yang lembut yang menenangkan jiwa rapuhku, supaya belajar untuk bersabar dan bertahan. Malah kadang menjadi si tuli dan si buta yang suka tersenyum; bererti menganggap yang ‘bisa-bisa’ itu menjadi permasalahan paling sederhana dan dangkal untuk diselesaikan.

Lihatlah, suamiku, senyumnya begitu manis, ku tak pernah melihatnya menjadi kurang ajar di depan orang, suaranya begitu sederhana, beliau menyintai ibunya, begitu soleh- menyintai bererti begitu hormat dan akhlak ini susah sekali untuk ditemui pada manusia dewasa ini, termasuk aku yang selalu merajuk panjang dengan mama dan abahku sendiri. Kekuatan inilah, sebenarnya menyesarkan seberapa banyak pun kurangnya jauh-jauh, seberapa buruk pun tabiatnya, daripada dihidu orang.

Lemah-lembut bukanlah untuk ditunjal-tunjalkan, kerna dia mentafsir diam-diam dan membuat keputusan dengan akal yang bernas.

Benar, kalau untuk dihitung masa depan kami, terasa begitu jauh dan betapa sunyi, namun pabila kukenang saat yang sedang kulalui, ku berasa beruntung benar, dengan bertambahnya seseorang yang sabar dan tidak mementingkan diri di sisi…buat memimpin ke jalan negeri abadi..

32607_10200636452667234_904238794_n

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s