Ibu bekerja

Posted on Updated on

Bismillah

Entri terakhir di blog ini, adalah entri sebelum saya melahirkan anakanda Muhammad Hud bin Muhammad. Alhamdulillah ala kulli hal.

Dalam pergelutan membahagikan masa, saya masih terkapai-kapai sebenarnya, pun ada beberapa perkara yang saya telah cuba lakukan:

  1. Menyusun baju-baju dan lampin pakai buang Hud dalam beg kanvas atau plastik percuma untuk 5 hari.
  2. Menggantung dan menggosok baju kerja untuk 5 hari (saya dan suami) semasa hujung minggu (hari Ahad).
  3. Membeli barang-barang mentah untuk seminggu dan mengasingkan dalam bekas berlainan (selalunya ayam, ikan 4 jenis dan sayuran 3 jenis)
  4. Menyiapkan kerja pejabat di pejabat seboleh mungkin.
  5. Membahagikan tugas dengan suami seperti saya mengangkat baju untuk dicuci (mesin basuh) dia akan sidai dan saya akan lipat. Jika saya memasak,dia akan mencuci pinggan. Dia juga akan menjaga Hud sehingga 2.30pagi, dan saya sehingga subuh.
  6. Memasak hidangan mudah dan seringkas mungkin, paling banyak pun hanya 3 hidangan sahaja, kalau boleh satu jenis seperti ikan kerapu tiga rasa dihidangkan dengan salad.
  7. Untuk stok susu Hud, saya akan pastikan mendapat sekurang-kurangnya 4 botol x 100 ml  di pejabat.
  8. Menyusun perancangan kerja/ aktiviti di pejabat pada permulaan pagi dan sasaran kerja pada hari tersebut.
  9. Membantu orang lain sehabis baik kerana saya percaya Allah akan mempermudah urusan orang-orang yang suka mempermudahkan urursan orang lain, insyaallah.
  10. Untuk bulan Ramadan yang akan datang tidak lama lagi, saya sudah sediakan stok makanan sunnah seperti kurma, susu kambing, habatussauda, madu dan kismis. Bagi sahur pula, saya akan simpan stok ikan bilis sambal dan telur masin.
  11. Hari Sabtu adalah hari mengemas rumah dan membeli barangan, manakala hari Ahad hari berehat dan menguruskan baju/ barangan untuk hari berkerja.

 

Leave a Reply

